Thursday, November 10, 2011

Malam Pertama Di Rumah Felda




Pada sebelah petangnya, saya sambung semula kerja-kerja menebas lalang dan riong yang masih memenuhi halaman rumah, mungkin 2 atau 3 hari baru boleh di siapkan kerana perdu pokok riong perlu di gali untuk membuang akarnya supaya riong tidak tumbuh lagi di halaman rumah.
            Kerja-kerja seperti itu memerlukan peralatan seperti cangkul biasa dan cangkul
mata tiga, oleh kerana saya masih belum mempunyai peralatan tersebut jadi saya tebas dahulu, yang penting kawasan rumah saya bersih dari semak samun.
            “Nor… Bila pindah sini?”, suara seseorang memanggil dari jalan.
            Dengan cepat saya berpaling ke arah suara itu.
            “Oo… Abang Said ke? Pagi tadi pindah”, saya menjawab.
“Dah bawa barang-barang sekali”, pertanyaan dari abang Said.
“Dah, barang pun sikit saja”, jawab saya.
“Singgah dulu”, saya mempelawa abang Said ke rumah.
“Tak apalah, saja ronda-ronda”, kata abang Said.
“Malam ni makan nasi kat rumah saya”, pelawa abang Said.
“Eh.. Tak payah la… Buat susah-susah je”, saya menolak pelawaannya.
“Tak apa, boleh kita sembang-sembang”, kata abang Said.
“Datang ye.. Jangan tak datang”, kata abang Said yang kelihatannya bersungguh-sungguh mengajak saya makan malam di rumahnya.
“Ye la… Lepas magrib nanti saya datang”, jawab saya.
“Saya nak ronda kat sana pulak”, kata abang Said sambil menggelongsorkan motornya hingga ke bawah bukit baru di hidupkan motornya dan terus hilang entah ke mana.
Saya menyambung semula kerja-kerja menebas riong dan lalang yang masih banyak di bahagian hadapan rumah sambil di perhatikan oleh anak-anak, kemudian saya kumpulkan di satu tempat supaya mudah untuk di bakar bila sudah kering.
“Abang, jom pergi sungai hari dah nak senja ni”, suara Siti dari berenda rumah.
“Jap, abang nak kumpulkan daun riong dengan lalang ni”, jawab saya sambil mengais-ngais batang riong dan lalang.
Setelah di kumpulkan semuanya, saya tinggalkan kerja saya kerana anak-anak dan Siti sudah menunggu di kereta untuk ke sungai.
Seperti tengah hari tadi, orang di sungai begitu ramai sekali, boleh di katakan sepanjang sungai ada saja orang mandi dan mencuci pakaian serta mengambil air untuk di bawa pulang ke rumah masing-masing. Oleh kerana di antara kami masih belum mengenali di antara satu sama lain jadi kami buat hal masing-masing.
Setelah siap mandi, saya bersama isteri dan anak-anak segera pulang ke rumah kerana hari semakin senja. Saya memasukkan 3 tong yang berisi air ke dalam but kereta mini untuk kegunaan di rumah.
Selepas solat magrib saya membawa Siti dan anak-anak ke rumah abang Said untuk memenuhi jemputannya iaitu makan malam di rumahnya dengan jarak lebih kurang 600 meter dari rumah saya. Saya letakkan kereta mini saya di tepi jalan kerana kereta tidak boleh memasuki halaman rumahnya, cuma beberapa ela sahaja dari jalan utama yang masih belum di turap tar.
Saya memimpin anak-anak saya semasa menuruni curam untuk sampai di rumah abang Said. Kelihatan kak Lah sudah menunggu kami di berenda rumahnya untuk menyambut kedatangan kami anak beranak.
“Kak suruh abang Said turut tadi, ingat tak datang?”, suara kak lah dari berenda rumahnya.
“Datang, cuma lambat sikit, balik dari sungai pun dah lewat tadi…”, jawab saya sambil menaiki tangga rumahnya.
“Naik… Naik”, kata kak Lah.
“Mana abang Said?”, saya bertanya kerana abang Said tidak kelihatan.
“Dia pergi turut Nor la tadi, tak jumpa ke?”, kata kak Lah.
“Oo… Ye ke? Tak jumpa pun…”, jawab saya.
“Kemana melencungnya tu”, kata kak Lah sambil menyalakan satu lagi pelita minyak tanah sebagai tambahan untuk lebih terang.
“Jap lagi balik le tu, kalau dia tengok rumah saya gelap je”, jawab saya.
Abang Said dan isterinya kak Lah memang sudah saya kenal sejak saya tinggal di kampung Jagor lagi, abang Said sering ke rumah ibu saya di kampung Padang Lembu tidak jauh dari rumahnya. Sebelum berpindah ke tanah rancangan, abang Said dan kak Lah tinggal di kampung Padang Kunyit.
Hobi abang Said ialah memburu di hutan. Rusa, pelanduk, kijang dan ayam hutan adalah buruannya di hutan. Biasanya abang Said sendirian ketika memburu, jarang sekali membawa kawan. Hutan tidak jauh dari rumah ibu saya adalah kawasannya untuk memburu dan oleh kerana itulah abang Said sering ke rumah ibu saya.
“Ha… Tu balik dah”, kata kak Lah setelah mendengar injen motor berhenti di rumahnya.
Tidak lama kemudian abang Said muncul dari pintu dapur.
“Dah lama sampai Nor?”, abang Said bertanya.
“Baru je, punggung pun tak panas lagi”, jawab saya.
“Aku pegi rumah Nor tadi, tengok gelap je”, kata abang Said sambil melabuhkan punggungnya di lantai.
“Tak nampak pulak selisih di jalan tadi”, kata saya.
“Aku kat masjid tadi, lepas solat magrib terus pegi ke rumah Nor”, kata abang Said.
“Oo… Patut le…”, jawab saya.
“Lah,  siap nasi, kita makan”, kata abang Said kepada isterinya.
Kak Lah bangun menuju ke dapur di ikuti oleh Siti untuk membantu menghidangkan nasi. Saya dan abang Said membentangkan tikar untuk tempat hidangan.
“Semalam ada kawan bagi daging rusa sikit”, kata abang Said.
“Oo… Patut le, banyak ke?”, saya bertanya.
“Tak le banyak, sekali dengan tulang, 5 kilo ada kot”, kata abang Said.
“Banyak le tu, abang Said tak ikut sekali ke hutan ke?”, saya bertanya.
“Tak, ada kawan ajak tapi badan tak berapa sihat semalam, malas nak ikut”, kata abang Said.
“Makan daging rusa le kita malam ni ye…”, jawab saya setelah melihat gulai daging rusa dan sub tulang rusa di hadapan saya.
“Makan… Makan…”, pelawa abang Said.
“Boleh… Boleh...”, jawab saya.
Malam itu saya makan dengan berselera sekali, bukan senang nak dapat makan daging rusa. Seumur hidup saya, ini kali ke-2 saya makan daging rusa. Kali pertama semasa di rumah ibu saya, itupun daging rusa pemberian dari abang Said juga.
“Pukul berapa siap lapor diri tadi?”, abang Said mengajukan soalan.
“Pukul 11 lebih rasanya baru siap?”, jawab saya.
“Tengah hari tadi makan kat mana?”, soalan diri kak Lah pula.
“Kami ada bawa bekal, makan tengah hari kat rumah baru”, Siti yang menjawab.
“Oo.. Ada bawa bekal”, kata kak Lah.
“Kami dah agak dah, tentu lambat siap”, saya mencelah sambil mencedok sup tulang.
“Abang Said lapor diri hari apa lagi?”, saya bertanya.
“Kami awal lagi, dah dekat seminggu kami di sini, kami kena panggilan yang pertama”, jawab abang Said.
“Oo ye ke!”, saya agak terkejut sedikit.
“Tambah nasi ni”, pelawa abang Said sambil menghulurkan mangkuk nasi tambah kepada saya.
“Boleh”, jawab saya lalu menyambut mangkuk nasi tambah dari abang Said.
“Bila kita mula kerja?”, saya bertanya.
“Kata pegawai siap masuk peserta, baru mula kerja”, kata abang Said.
“Ye ke!, 2 ke 3 hari lagi le baru kerja!”, jawab saya.
“Tak sampai dah, sebab hari ni yang akhir peserta masuk”, kata abang Said.
“Gitu ke? jadi saya yang akhir le ni?”, kata saya.
“Ye le kot?”, jawab abang Said mungkin tidak berapa pasti.
“Tambah nasi lagi Nor”, pelawa abang Said lagi.
“Cukup, cukup, saya dah kenyang”, jawab saya menolak pelawaannya.
“Siti tambah nasi ni, nasi banyak lagi, tu anak kamu tu nak nasi lagi”, pelawa abang Said kepada Siti.
“Dah kenyang dah, tak larat nak makan”, jawab Siti.
Lepas makan malam itu, saya bersama abang Said berbual-bual di berenda rumah, Siti dan kak Lah mengemas sisa makanan dan mencuci pinggan di dapur. Malam itu cuaca baik sekali, cahaya bulan meneranggi kawasan tanah rancangan yang masih sepi lagi ketika itu.
Abang Said membelek-belek barang jualannya di beranda dan memasukkan ke dalam kotak untuk di bawa masuk ke dalam rumah, sardin, kicap, sos tomato, ikan bilis, ikan kering bawang cabai serba sikit, gula kopi adalah barang keperluan harian yang di jual di rumahnya.
“Ada modal nanti aku nak buka kedai kat tanah rancangan ni”, kata abang Said.
“Elok juga tu, kat sini pun belum ada kedai runcit lagi”, saya menjawab sambil melihat abang Said memasukkan barang ke dalam kotak.
“Aku dah mohon gerai kat depan tu, harap-harap dapat, boleh buka kedai runcit kat situ”, kata abang Said.
“Kat mana gerai tu?”, saya bertanya.
“Tu kat pejabat, kamu tak perasan ke?”, kata abang Said.
“Entah! Tak perasan pun”, jawab saya.
“Jom kita berangsur”, tiba-tiba Siti mencelah setelah siap kerja membantu kak Lah di dapur.
“Nak balik dah ke? kata abang Said bila dia terdengar Siti mengajak pulang.
“Tidur sini le”, sambung abang Said.
“Tidur sini je, tak payah balik, kat rumah tu bukan ada apa lagi”, kak Lah menambah.
“Eh.. Tak apalah, dah makan sini, tidur pun nak kat juga”, jawab saya.
“Apa salahnya?”, jawab kak Lah.
“Tak apalah, saya balik tidur di rumah baru”, jawab saya.
Akhirnya kak Lah dan abang Said akur dengan keputusan saya untuk pulang. Setelah mengucapkan terima kasih saya dan Siti serta anak-anak turun tangga rumah dan menaiki lereng bukit untuk sampai ke kereta mini yang saya tinggalkan di tepi jalan yang masih bertanah merah kerana belum di turap tar.
Saya menghidupkan injen kereta lalu bergerak meninggalkan rumah abang Said dan kak Lah. Beberapa minit kemudian saya tiba di rumah, cahaya bulan memudahkan kami anak beranak menaiki tangga rumah. Saya menyalakan pelita minyak tanah dan di letakkan di ruang tamu kemudia saya menyalakan satu lagi untuk di letakkan di ruang dapur.
Pada mulanya agak sukar juga untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat dengan keadaan yang tidak berapa terang cuma samar-samar cahaya pelita minyak tanah yang membolehkan kami anak beranak bergerak perlahan di dalam rumah baru kami.
Di luar cahaya bulan menerangi kawasan tanah rancangan membolehkan saya melihat rumah rakan-rakan saya. Masa itu masih di penuhi semak samun lalang dan riong, masih belum ada pohon-pohon besar seperti rambutan, mempelam dan sebagainya, maklumlah kami semua baru dapat rumah, kawasan halaman rumah pun belum sempat di bersihkan lagi.
Saya bersama Siti duduk di beranda rumah sambil melihat pemandangan kawasan tanah rancangan pada waktu malam. Angin yang bertiup perlahan menyentuh tubuh membuatkan saya dan Siti terasa kedinginannya.
“Tak ada ke anak sungai kat dekat rumah kita bang? Sungai besar tu jauh sangat dari rumah”, Siti bersuara.
“Entah le. esok abang tengok kat belakang rumah ni, petang tadi abang nampak macam ada paya kat belakang tu mungkin ada anak sungai”, jawab saya.
Kedudukkan rumah saya di lereng bukit, di bahagian belakang rumah adalah kawasan paya yang bersambung ke kawasan ladang kelapa sawit. Saya mempunyai jiran di bawah dan di atas serta depan rumah, maknanya rumah saya di kawasan tepi.
“Anak-anak dah tidur ke?”, saya bertanya kepada Siti.
“Dah tidur, sebab gelap”, jawab Siti.
“Kalau Ti dah mengantuk, tidur le dulu”, kata saya.
“Mengantuk juga, abang tak nak tidur lagi ke?”, Siti bertanya.
“Abang tak ngantuk lagi”, jawab saya.
“Abang nak minum kopi ke?”, Siti bertanya.
“Kalau Ti rajin buat nak juga!”, jawab saya.
“Jap, Ti masak air dulu”, kata Siti.
Siti bangun dan menuju ke ruang dapur untuk memasak air. Saya masih duduk di beranda rumah sambil melihat pemandangan waktu malam di bawah sinaran cahaya bulan. Saya dapat melihat jauh di hadapan kerana rumah saya berada di tempat yang lebih tinggi.
Oleh kerana tidak ada pokok-pokok besar, saya dapat melihat setiap rumah peserta yang bertentangan dengan rumah saya. Mungkin penghuninya sudah tidur kerana tidak ada cahaya pelita yang kelihatan.
Saya teringat semula ketika mula-mula mendapat tawaran untuk menyertai tanah rancangan ini. Ketika itu hati saya berbelah bahagi, saya berada di dua persimpangan sama ada menerima atau menolak. Ketika itu saya sukar untuk membuat keputusan. Dari apa yang saya dengar, menyertai tanah rancangan mesti sanggup untuk hidup sengsara pada awalnya.
Saya tidak mempunyai tanah dan rumah sendiri, ibu bapa saya hidup menumpang di tanah orang, merantau dari satu kampung ke satu kampung hinggalah sampai ke Gerik. Kampung asal saya di Sitiawan yang saya tinggalkan kerana tidak mempunyai tanah sendiri.
Bapa saya pernah membina rumah sendiri di atas tanah nenek, bapa banyak menghabiskan wang membeli kayu dan papan dengan harapan akan ada rumah sendiri untuk anak cucunya berteduh. Tapi harapannya hampa kerana beberapa tahun kemudian selepas rumah itu siap di bina, nenek menjual tanah itu kepada orang lain.
Bapa dan ibu saya mula merancang untuk mencari penempatan baru jauh dari kampungnya. Takdir Allah telah menentukan segalanya melalui sebab-sebab tertentu. Adik perempuan saya telah bertemu jodoh dengan orang Gerik, maka bermulalah penghijrahan bapa dan ibu ke Gerik.
“Ni kopi bang…”, suara Siti mengejutkan lamunan saya.
“Oh ya… Letak kat situ… Ti tak minum sekali ke?”, saya bertanya.
“Tak… Ti rasa ngantuk la…”, jawab Siti.
“Tidurlah dulu, abang nak dok kat sini (berenda rumah) sambil minum kopi”, kata saya.
“Ti tidur dulu ye bang”, Siti minta izin.
“Ya pergilah…”, jawab saya.
Kemudian Siti meninggalkan saya sendirian di berenda rumah untuk tidur. Saya menghirup kopi dengan perlahan kerana masih panas, saya letakkan semula cawan di lantai sambil memandang ke arah bukit yang kelihatan samar-samar. Di bukit itulah terletaknya kebun getah dan mungkin di situ juga tempat saya akan bekerja.
Bunyi cengkerik memecah kesunyian malam, itulah pengganti lagu penghibur malam. Di halaman rumah saya masih banyak lalang dan riong yang belum sempat di bersihkan. Mungkin memakan masa 5 ke 6 hari untuk membersihkan sepenuhnya.
Tiba-tiba saya terlihat riong dan lalang itu bergerak-gerak seperti ada sesuatu yang sedang berjalan di dalamnya.
“Apa tu…?”, detik hati kecil saya sambil terus memerhatikan riong dan lalang di halaman rumah saya bergerak-gerak tapi tidak kelihatan apakah bendanya.
Saya mula cemas kerana benda yang menggerakkan riong dan lalang itu semakin menghampiri tangga rumah saya. Saya bingkas bangun dan berdiri di berenda untuk melihat apakah benda itu? Tapi tidak juga kelihatan, saya semakin cemas.
“Rimau ke?”, kati hati kecil saya, maklumlah penempatan yang masih baru, macam-macam binatang ada. Saya tidak mempunyai jam, jadi saya anggarkan dalam lingkungan jam sebelas malam.
Saya berdiri di berenda rumah sambil terus memerhatikan riong dan lalang yang bergoyang semakin hampir dengan tangga rumah. Tiba-tiba keluar se ekor babi hutan yang besar betul-betul di tangga rumah saya tanpa dia menyedari yang saya sedang berdiri di berenda.
“Huuaa…”, suara saya yang agak kuat mengejutkan babi hutan itu, lalu babi hutan itu  berpatah balik dan lari menaiki arah bukit dengan bunyi deruk-derak meredah riong dan lalang seperti takutkan harimau. Saya ketawa sendirian melihat gelagat babi hutan itu.
Saya duduk semula di berenda dan menghirup kopi yang sudah semakin sejuk kemudian saya letakkan semula cawan itu ke lantai.
“Bolehkah saya bertahan di tanah rancangan ini?”, bisik hati saya.
Dari apa yang pernah saya dengar, menjadi seorang peserta tanah rancangan perlu ada kekuatan mentel dan fizikal, ujiannya sangat besar dan mencabar, sanggup merentasi onak dan duri terlebih dahulu sebelum menjunjung kejayaan. Cahaya bulan kian suram, penggelihatan saya kian terbatas, mungkin bulan akan di lindungi awan.
Saya mendongak ke langit, kelihatan kepulan awan berarak kearah bulan dan dengan perlahan melindungi bulan. Kini kawasan tanah rancangan telah gelap gelita kerana cahaya bulan sudah tiada. Saya masih termenung di berenda, memikirkan hari mendatang yang belum pasti.
“Saya mesti kuatkan semangat untuk terus mengabdikan diri di tanah rancangan ini, demi keluarga dan janerasi saya akan datang”, bisik hati kecil saya.
Bunyi cengkerik masih belum berhenti berzikir, semakin tengah malam, semakin nyaring suaranya, tanpa rasa jemu, cengkerik terus berzikir. Saya mencapai cawan yang masih berisi air kopi dan menghirup hingga habis.
Kerana keadaan sudah menjadi gelap, mata mula rasa mengantuk. Saya bangun dan masuk ke dalam rumah sambil membawa pelita minyak tanah dan saya letakkan di ruang tamu. Saya membaringkan badan di atas tikar using di samping Siti yang sudah lama di buai mimpi. Kelihatan nyenyak sekali tidurnya mungkin keletihan kerana kandungan Siti semakin sarat.
Saya bakal mempunyai 3 orang anak, maknanya saya sudah ada keturunan yang akan menyambung kehidupan di masa hadapan. Harapan saya biarlah kehidupan anak-anak saya kelak tidak susah seperti kehidupan saya, jika boleh biarlah anak-anak saya mempunyai pendidikkan yang terbaik tidak seperti saya.
Saya cuma tamat darjah 6 sekolah rendah yang tidak boleh membaca dan menulis dengan baik jika di bandingkan dengan rakan-rakan sekelas saya masa itu, jadi di sinilah layaknya saya, menjadi peserta tanah rancangan yang belum tentu masa depannya. Jika saya boleh bertahan di sini, maknanya ada harapan untuk merasai sedikit kesenangan, jika tidak boleh bertahan? Entahlah, hanya Tuhan saja yang tahu.
Mata saya terus memandang bumbung rumah, mata pula tidak mahu tidur, masih terkebil-kebil, tadinya sudah rasa mengantuk. Tiba-tiba badan saya menjadi seram, disertai rasa kaku seluruh tubuh. Saya tidak boleh menggerakkan seluruh anggota tubuh walau pun hujung jari, cuma biji mata saya sahaja yang bergerak ke kiri dan ke kanan.
Saya menjadi cemas dan rasa takut bila melihat satu lembaga hitam menerkam ke arah saya. Rambutnya panjang hingga ke kaki kelihatan mengerbang dan menutupi tubuh saya. Saya cuba mengelak tapi tidak terdaya menggerakkan tubuh saya. Dengan sekuat hati saya menjerit supaya di dengar oleh Siti, malangnya suara saya juga tidak keluar. Saya menjerit lagi beberapa kali tapi suara tidak juga keluar.
Lembaga itu terus menutupi tubuh saya dan akhirnya nafas saya menjadi sesak. Saya meronta-ronta sekuat hati kerana terlalu takut. Saya tidak dapat melihat apa-apa lagi, pandangan saya menjadi gelap gelita. Cuma beberapa saat sahaja, kemudian lembaga itu pergi meninggalkan saya yang tercungap-cungap keletihan, tubuh saya yang berpeluh boleh bergerak semula. Dengan pantas saya bangun dan duduk beristifar.      Bersambung akan datang...




Rahsia Menjana RM 1000 - RM 3000 Sebulan Setiap Bulan . Tanpa Mesin , Tanpa Pejabat Dan Tanpa Pekerja??? Dapatkan ebook di sini.



No comments:

Post a Comment